۱۲ اسفند

محتوا و خدمات مناسب با ویژگی های مختلف مشتریان

ابتدا هدف وب سایت خود را تعریف کنید  و سپس مخاطبان خود را دریابید که مراحل زیر بنایی توسعه وب سایت  را تشکیل دهند . پاسخ  های اراده شده  در این بخش ،نوع محتوای مورد نیاز را مشخص می کند . محتوا ،فرم مورد نیاز را مشخص کرده و این فرم،ساختار سایت را مشخص می کند . قابلیت استفاده  و توانمندی  یکی از عناصر کلیدی  در راهنمایی مشتریان به حساب  می آیند.
مخاطبان می توانند  از جمله رقبای شما ،ذی نفعان،کارکنان،نشریات که به نام های زیادی از آن سر و کار داریم می باشند.
راهنمایی مشتریان تلاشی است  برای دستیابی  به آنچه  امکان پذیر نیست – تلاش  برای تهیه محتوایی که مورد توجه طیف وسیعی از مخاطبین  است .همچنین این موضوع  راجع به اولویت بندی محتوا برای مخاطبان کلیدی و نیاز های  کلیدی آن هاست. برای نمونه هایی از سایت B2B به سایت های ibm.com ,cisco.com وجود دارند که با مرجعه به آن ها سایت به طور موثری مخاطبان خود را به اطلاعات مورد نیاز آن ها ارتباط می دهند.
در مورد مشتریان ،باید به خاطر داشته باشید که فلسفه  وجودی وبسایت شما یک دلیل و فقط یک دلیل و آن کمک به مشتریان است.سوال مهم آن است که چطور وب سایت من می تواند به مشتریانم کمک کند.؟
وب سایت مشتری محور ،کار خود را با مشتریان و نیاز های آن ها شروع می کند .این قبیل سایت ها نه تنها نیاز های اصلی  مشتریان را مرتفع می سازند ،بلکه حتی ممکن است با درک کامل  و  پاسخ گویی به نیاز های به نیازهای  مختلف مشتریان موجبات  خرسندی آنها را نیز فراهم آورند. بنابراین از مشتریان سوال کنید ! راجع به  انواع خدماتی که می توانید  به مشتریان پیشنهاد دهید فکر کنید . کارها و اهداف کلیدی آن ها را شناسایی کنید  و این حق انتخاب ها را برجسته نشان دهید،این حق انتخاب ها ممکن است خدماتی از این قبیل باشند؛اعلام وضعیت یک پیشنهاد ،خدمات ارزشی که به تازگی اضافه شده اند  و ارزش چندانی  ندارند یا خدماتی که مشتریان خود می توانند با آن ها سر و کار داشته باشند.علاوه برآن  از مشتریان بپرسید که نظرشان  راجع به سایت فعلی چیست .از آن ها بپرسید چطور می توانید وبسایت  خود را بهینه سازی کنید  و آن ها دوست دارند چه چیزهایی را در سایت شما ببینند؟
ما چهار مرحله تحقیق را به شما پیشنهاد خواهیم کرد  که عبارت اند از:
۱-شناسایی مخاطبان مختلف
۲-رتبه بندی اهمیت هر یک از آن ها  در کسب و کار
۳-تهیه لیستی از سه نیاز  مهم اطلاعاتی مخاطبان
۴-پرسش از نمایندگان  هر نوع مخاطب  ذر خصوص توسعه لیست هایی از اقلام مورد علاقه  آن ها
شاید برای شما جالب باشد که :
راهنمایی مشتریان می تواند مزیت رقابتی  ایجاد کند . وب سایت  های مشتری محور در مقایسه با وب سایت های محصول محور،نسبا نادر هستند. وب سایت های  محصول  محور معمولا محصولات (یا خدمات) زیاد  و مشخصات آن ها  را به نمایش می گذارند. در تلاش برای شناسایی نیازهای مشتریان ،مزایا مدفون می شوند.مزایای محصول  هیچ گاه با نیاز های خاص  مشتریان انطباق پیدا نمی کند. در این سایت ها هیچ گاه این سوال نمی شود“چطور می توانم به مشتریانم کمک کنم ؟”
اگر چه اشاره شد که قصد داریم محتوایی را ارائه دهیم  که نظر طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند، در اختیاز قرار دادن محتوای مفصل  برای تمامی مخاطبان ممکن است مطلوب نباشد{چرا که پیام های ما برای بخش های هدف دارای الویت ممکن است کم رنگ باشد}یا {به علت محدودیت منابع} عملی نباشد. بنابراین باید این سوال  مطرح شود که منابع را باید روی کدام مخاطبان کلیدی متمرکز کرد ؟ نقطه خوب برای شروع کار ،مطرح کردن این سوال است  که ” مشتریان ایده آل من چه کسانی هستند.؟”
Share this
Leave a reply

نظرات خود را ثبت کنید