۰۱ اسفند

تحقیق درباره مشتریان آنلاین

برای درک  مشتریان آنلاین باید بدانیم  چگونه در مورد آنها تحقیق کنیم .البته قبل از آن باید  موارد مورد نیاز خود را شناسایی کنیم.
برای دانستن این که چه مواردی برای شناسایی مشتریان آنلاین لازم  است ،به موارد کلیدی زیر توجه کنید:
  • آنها چه کسانی هستند -از لحاظ آماری و روانگری؟
  • آنها چه می خواهند- نیاز های آنها چیست و چرا خرید می کنند(یا خرید نمی کنند.)؟
  • نحوه خرید آنها چگونه است(آنلاین یا آفلاین یا روش ترکیبی)؟
  • چه زمانی خرید می کنند؟
  • نحوه آشنایی آنها با ما  و رقبای  ما چگونه بوده است؟
به ویژه در متن سایت باید بدانیم بازدیدکنندگان قبل از آنلاین شدن ،در خلال آنلاین شدن  و پس از آنلاینن شدن  و زمانی که  از سایت شما بازدید می کنند به چه چیزهایی نیاز دارند ؟همچنین باید بدانیم مشتریان به دنبال چه نوع محتوایی می گردند. یک راه پی بردن به این موضوع استفاده از  طراحی مبتنی بر سناریو و شخصیت ها است.
مدل سازی شخصیت ها از بازدیدکنندگان سایت،تکنیک قدرتمندی برای افزایش قابلیت استفاده و مرکزیت مشتریان وبسایت به حساب می آید .شخصیت ها اساسا شرحی تصویری از یک شخص هستند.مدت زیادی است  که در تحقیق پیرامون بخش ها  و تبلیغات  از این روش استفاده  می شود اما از اواسط دهه ۱۹۹۰ ثابت گردید که آنها ابزارهای موثری برای بهبود طراحی وبسایت به شمار می آیند. در اینجا  دو مثال ساده جهت ناشرین موسیقی آماده کرده ایم  که تمایل دارند کلیپ های موسیقی را به مخاطبین بفروشند.
سناریو ۱- جورج:  جورج معلم ۴۵ ساله ویولون است و کمتر از یک سال است که  از اینترنت استفاده می کند.او از منزل خودش و از طریق دایل آپ به اینترنت دسترسی دارد .او هرگز قبلا به صورت آنلاین خرید نکرده است و ترجیم می دهد. از طریق تلفن سفارش بدهد.
سناریو ۲-جورجینا: جورجینا یک مدیر اجرایی تبلیغات است و پنج سال است که از اینترنت استفاده می کند
مشاهده می کنید که این دو نفر کاملا به هم فرق داشته و نیاز های متفاوتی دارند.
می توان دریافت که سناریو ها را می توان برای هر سوژه ایجاد کرد .سناریو های بانک آنلاین ممکن است شامل موارد ذیل باشند:
مشتری جدید- افتتاح حساب به صورت آنلاین
مشتری موجود -انتقال حساب به صورت آنلاین
مشتری موجود -یافتن محصول دیگر
هر سناریو قبل از تکمیل ،به یک سری مراحل یا امور تقسیم بندی می شود. این مراحل را می توان به صورت مجموعه ای  از سوالات در نظر گرفت  که از یک بازدیدکننده  پرسیده می شود.با پرسیدن این سوالات،نیازهای مختلف اطلاعاتی انوع مشتریان  در مراحل گوناگون فرآیند خرید شناسایی می شوند.
استفاده از سناریو ها تکنیکی آسان و لی بسیار قدرتمند در طراحی وب سایت است که در طراحی وبسایت چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.شواهد استفاده  از سناریو ها و سوژه ها  در سایت ها زمانی است که نیازهای طیف مخاطبین با پیمایش،پیوندها و جستجو  همراه می شود تا به سوالات خاص پاسخ دهد. مراحل شفاف در فرآیند ثبت نیز نشانه استفاده از این روش است . استفاده از این روش مزایای زیر را به همراه دارد:
  1. ایجاد محوریت مشتری
  2. شناسایی اطلاعات جامعه در خصوص  نیازهای اطلاعاتی و مراحل  مورد نیاز مشتریان
  3. می توان از آن هم برای آزمون طراحی وبسایت  موجود یا نمونه های اولیه و ایجاد طراحی های جدید استفاده کرد.
  4. می توان آز آن برای مقایسه  و آزمون ثبات و شفاقیت ارتباط  پیشنهادها  در وبسایت های مختلف استفاده کرد.
  5. می توان آن را به نتایج بازاریابی خاص مورد نیاز دارندگان سایت پیوند داد.
Share this
Leave a reply

نظرات خود را ثبت کنید